کاربرد سیلیکاژل


کاربردهای سیلیکاژل چیست؟

استفاده از سیلیکاژل به عنوان یکی از موثرترین مواد خشک کننده در جهان، به یک بخش اساسی در بسته بندی کالاها تبدیل شده است. محافظت از کالا و تجهیزات درمقابل رطوبت در صنایع مختلف یکی از مهم ترین "کاربردهای سیلیکاژل" است. کالاها و تجهیزات حتی اگر بسیار با دقت بسته بندی شوند ممکن است در اثر رطوبت آسیب ببینند و کارایی خود را از دست بدهند، به همین دلیل استفاده از سیلیکاژل برای جلوگیری از مشکلات جدی مانند آسیب به مدارهای الکترونیکی، زنگ زدگی تجهیزات، چسبندگی و مواردی مثل قارچ، کپک و گرفتن بوی بد ... بسیار مفید و مقرون به صرفه است. برای آشنایی با کاربردهای سیلیکاژل در مقابل رطوبت و آسیب هایی که رطوبت ایجاد می کند اول نگاهی به تعریف سیلیکاژل و انواع آن داریم:

آشنایی با سیلیکاژل 

سیلیکاژل یک ماده جاذب رطوبت با دانه هایی شفاف است که از واکنش دو ماده شیمیایی، اسید سولفوریک و سیلیکا سدیم تولید می شود. این ماده یک متخلخل است یعنی یک ساختار مشبک شکل (پر منفذ) دارد و به همین دلیل رطوبت را جذب می کند  و آن را در داخل خود نگه می دارد. ژل سیلیکا با کیفیت خوب، در شرایط مطلوب می تواند تا 50 درصد از وزن خود رطوبت جذب کند. جاذب سیلیکاژل به صورت کلی و بر اساس رنگ به دو نوع تقسیم می شود: سیلیکاژل دارای نشانگر رنگ (نارنجی و آبی) و سیلیکاژل بی رنگ (سفید). سیلیکاژل آبی و نارنجی دارای یک عامل رنگی در ترکیب اصلی خود هستند، به همین دلیل زمانی که رطوبت را جذب می کنند به آسانی قابل تشخیص هستند. بعد از جذب رطوبت رنگ آنها به ترتیب از آبی به صورتی و از نارنجی به سبز تغییر می کند. اما سیلیکاژل بی رنگ یا سفید فاقد عامل رنگی است و به همین دلیل تشخیص فعال (خشک بودن) یا غیرفعال بودن (جذب رطوبت و اشباع شدن) ژل سفید دشوار است. سیلیکازل همچنین می تواند دارای شکل منظم به صورت دانه های کروی و یا شکل نامنظم به صورت خرده های شییشه یا نبات باشد. دانه های شفاف سیلیکا کاربردهای زیادی در صنایع مختلف، مصارف خانگی و برای حفاظت از کالا در هر محیط مرطوبی را دارند. در ادامه به کاربردهای جالب سیلیکاژل و فواید آن می پردازیم:

کاربردهای سیلیکاژل در یک نگاه:

  • کاربرد سیلکاژل در محصولات دارویی و آزمایشگاهی 
  • کاربرد سیلیکاژل در صنایع غذایی 
  • کاربرد سیلیکاژل در صنعت حمل و نقل
  • کاربرد سیلیکاژل در سقف کاذب 
  • کابرد سیلیکاژل در محافظت از بذرها و دانه های کشاورزی 
  • کاربرد سیلیکاژل در ترانسفورماتور
  • کاربرد سیلیکاژل در محافظت از سمعک در مقابل رطوبت
  • کاربرد سیلیکاژل در نگهداری برنج
  • کاربرد سیلیکاژل در نگهداری رختخواب و اجسام داخل کمد دیواری 
  • سیلیکاژل و محافظت از طلا و نقره 
  • استفاده از ﺳﯿﻠﯿﮑﺎژل برای اﻓﺰاﯾﺶ ﻋﻤﺮ ﺗﯿﻎ ﻫﺎی اﺻﻼح
  • حفظ عکس ها و نوارهای ویدئویی قدیمی با سیلیکاژل 
  • کاربرد سیلیکاژل در لانه حیوانات 
  • خشک کردن گل طبیعی با سیلیکاژل 
  • استفاده از سیلیکاژل برای محافظت از لوازم برقی 
  • استفاده از سیلیکاژل در جعبه ابزار 
  • رطوبت گیری از دیوار پشت شوفاژ با استفاده از سیلیکاژل
  • کاربرد سیلیکاژل در جذب رطوبت داخل کمد حمام و کابینت سرویس های بهداشتی
  • کاربرد سیلیکاژل در نگهداری از آثار چوبی 

کاربرد سیلکاژل در محصولات دارویی و آزمایشگاهی

ژل سیلیکا از فرمولاسیون های آنتی بیوتیکی در برابر بخار آب و رطوبت محافظت می کند و ماندگاری محصولات دارویی را افزایش می دهد. متداول ترین استفاده سیلیکا ژل در صنعت داروسازی مربوط به قرص های ویتامین است که معمولا به صورت درب های حاوی ترکیب ژل های سفید با ژل سیلیکا دارای نشانگر نارنجی است برای حفاظت در مقابل رطوبت و نفوذ هوا استفاده می شود. اخیرا در جداسازی DNA, پاکسازی پیشرفته خون و سایر تحقیقات آزمایشگاهی هم از سیلیکاژل استفاده شده است.

کاربرد سیلیکازل در صنایع دارویی


کاربرد سیلیکاژل در صنایع غذایی 

ایجاد قارچ یا کپک یکی از بزرگترین معضلات صنایع غذایی است. برای محافظت محصولات غذایی در مقابل آسیب قارچ یا کپک معمولا از سیلیکاژل بسته ای 3 تا 5 گرمی در درون بسته بندی محصولات غذایی استفاده می شود. سیلیکاژل آبی به دلیل ترکیبات خود که حاوی کبالت است در مواد و افزودنی های غذایی استفاده نمی شود

کاربرد سیلیکاژل در صنعت حمل و نقل 

یکی از روش های صادرات و واردات کالا, حمل و نقل دریایی و کشتیرانی است. محافظت  از کالاهایی که از طریق دریا و اقیانوس در مسافت های طولانی به وسیله کانتینرها حمل می شوند و همچنین در بنادر و اسکله ها از درجه اهمیت زیادی برخوردار است. برای محافظت قطعات و کالاهای بسته بندی شده داخل کانتینرها در مقابل رطوبت, بو و مواد شیمیایی از سیلیکاژل استفاده می شود. معمولا در داخل کانتینرها یا در 4 طرف آن از بسته های سیلیکاژل با اندازه 3 تا 4 کیلو استفاده می شود.

کاربرد سیلیکاژل در سقف کاذب

امروزه استفاده از سیستم های حفاظتی و دوربین هایی مدار بسته در کارخانه ها، منازل و شرکت ها برای افزایش امنیت بسیار متداول است. دوربین هایی که در سقف کاذب قرار می گیرند بیشتر در معرض آسیب دیدن و تحمیل هزینه های اضافی هستند. دلیل اصلی از دست دادن کارایی و نقض در عملکرد دوربین ها، رطوبت موجود در سقف های کاذب است که به مروز زمان باعث فرسودگی دوربین ها همانند هر سیستم امنیتی و حفاظتی دیگر می شود. با توجه به بالا بودن میزان رطوبت، برای محافظت از سیستم ها نیاز به استفاده از یک ماده جاذب رطوبت با قدرت جذب کنندگی بالا است به همین دلیل سیلیکاژل بهترین انتخاب است. دانه های سیلیکاژل به خوبی رطوبت محیط را جذب می کنند و مانع از رسیدن رطوبت به اجزا و قطعات و دوربین های مدار بسته می شوند. بنابراین استفاده از ژل سیلیکا علاوه بر افزودن طول عمر دوربین ها، از ایجاد یک ضرر مالی بزرگ هم جلوگیری می کند.

کابرد سیلیکاژل در محافظت از بذرها و دانه های کشاورزی 

بسیاری از کشاورزان و باغبانان بیشتر از کاشت و نیاز سالانه خود بذر و دانه انواع گیاهان را جمع آوری و انبار می کنند, محافظت از این سرمایه برای آنها اهمیت بسیاری دارد. شاید برای خود شما هم این سوال وجود داشته باشد که چطور از بذری که تهیه کرده اید نگهداری کنید؟ یکی از بزرگترین معضلات در مورد نگهداری بذرها کپک زدگی و رشد قارچ روی آنهاست. قارچ و کپک ها معمولا در یک محیط مرطوب ایجاد می شوند و برای محافظت بذرها باید محیط نگهداری آنها خشک و عاری از رطوبت باشد. استفاده از سیلیکاژل به عنوان یک ماده خشک کن راهکار خوبی است. سیلیکاژل به دلیل ساختار شیمیایی خود قدرت جذب کنندگی بالایی دارد و مانع از رسیدن رطوبت به دانه گیاهان می شود. برای محافظت از بذرهای اضافی کافیست آنها را همراه چند بسته سیلیکاژل در یک ظرف دربسته قرار دهید, استفاده از ژل سیلیکا هیچ آسیبی به بذرها وارد نمی کند و باعث می شود طول عمر بذرها افزایش یابد.

کاربرد سیلیکاژل در ترانسفورماتور

حفاظت از تجهیزات برق فشار قوی مانند ترانسفورماتورها و افزایش طول عمر آنها اهمیت بسیاری دارد. عمر ترانسفرماتورهای برق به علت نفوذ رطوبت در روغن ترانس که به مرور زمان باعث از بین رفتن خواص شیمیایی آن می شود کاهش می یابد. بهترین روش برای جلوگیری از نفوذ رطوبت به محفظه ترانس استفاده از سیلیکاژل است. سیلیکا ژل مورد استفاده باید حتما دارای اندیکاتور (نشانگر) باشد تا بعد از جذب رطوبت تغییر رنگ دهد و با چشم غیر مسلح بتوان زمان تعویض ژل را تشخیص داد. بنابراین می توان از سیلیکاژل آبی یا نارنجی استفاده نمود که بعد از جذب رطوبت و در حالت اشباع تغییر رنگ می دهند.شما می توانید سیلیکاژل ترانسفورماتور را با بهترین کیفیت از آوین صنعت کیمیا تهیه کنید. همچنین می توانید برای آشنایی با نحوه عملکرد سیلیکاژل در محافظت از ترانسفورماتورهای برق به مطلب سیلیکاژل ترانس مراجعه نمایید.

کاربرد سیلیکاژل در محافظت از سمعک در مقابل رطوبت

برای بخش باتری در اکثر سمعک ها از گاز زینک استفاده می شود که این ماده در مقابل رطوبت بسیار آسیب پذیر است. رطوبت ناشی از تعریق و یا تقطیر که در اثر تغییر دما مخصوصا در فصل زمستان ایجاد می شود می تواند باعث آسیب دیدن باتری و از دست رفتن عملکرد سمعک شود.برای محافظت از سمعک در مقابل نفوذ رطوبت بهتر است زمانی که از سمعک استفاده نمی شود, باتری های آن را جدا کرده و از یک جاذب رطوبت استفاده شود. می توانید سمعک را به همراه چند بسته سیلیکاژل در یک محفظه تمیز قرار دهید. در صورتی که سمعک شما هم خیس شد, بهتر است که سریعا باتری ان را خارج کرده ابتدا با دستمال خشک تا جایی که می توانید آب موجود را پاک کنید و بعد سمعک را همراه چند بسته سیلیکا ژل در یک بسته پلاستیکی قرار دهید و بگذارید مدتی بماند.

کاربرد سیلیکاژل در نگهداری از برنج

در صورتی که بیشتر از میزان مصرف خود برنج خرید کرده اید و یا یک فروشنده هستید نیاز به انبار کردن مقادیر اضافی دارید. با گذر زمان برنج در اثر رطوبت آسیب می بیند و کپک می زند. بنابراین نیاز به محافظت از برنج در مقابل آسیب های رطوبت داریم. یکی از روش های متداول در بین مردم استفاده از میخ است اما این روش یک راه حل خطرناک است, زیرا ممکن است این میخ ها در اثر بی دقتی وارد شکم و روده افراد شود و سلامتی اطرافیان و عزیزان ما را به خطر بیاندازد. بنابراین نیاز به راه حل مطمئن و سالم تر داریم که پیشنهاد ما استفاده از سیلیکاژل است. با توجه به اینکه سیلیکا ژل یک ماده غیر سمی است شما می توانید با خیال راحت از بسته های سیلیکاژل داخل کیسه های برنج استفاده کنید. اندازه و تعداد بسته ها بستگی به میزان برنجی دارد که میخواهید از آن نگهداری کنید.

کاربرد سیلیکاژل در نگهداری رختخواب و اجسام داخل کمد دیواری

رطوبت محیط مناسبی برای رشد باکتری ها و کپک است. ﯾﮑﯽ از ﻣﻌﻀﻼت در ﻣﮑﺎن ﻫﺎﯾﯽ ﺑﺎ رﻃﻮﺑﺖ ﺑﺎﻻ ﻣﺨﺼﻮﺻﺎ شهرهای ﺷﻤﺎلی ﮐﺸﻮر ﮐﭙﮏ ﻫﺎیی است که در اثر رطوبت ﺑﯿﻦ رﺧﺖ ﺧﻮاب ها ایجاد می شود و همچنین رطوبت باعث ﺑﻮی ﻧﻢ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﻟﺒﺎس ﻫﺎ, رﺧﺖ ﺧﻮاب ﻫﺎ و محیط کمد دیواری و آسیب دیدن آنها می شود. این اتفاق برای اکثرمان رخ داده  ﮐﻪ ﺑﻌﺪ از ﻣﺪﺗﯽ ﺑﻪ وﯾﻼی ﺧﻮدﻣﺎن در ﺷﻤﺎل ﺳﺮ زده ﺑﺎﺷﯿﻢ و با  لباس ها یا تشک هایی روبرو شده ایم که ﺑﻮی ﻧﻢ ﮔﺮﻓﺘﻪ اند و کپک زده اند. اگر این موضوع شما را هم کلافه کرده و دنبال راه حلی مطمئن برای آن می گردید ﺳﯿﻠﯿﮑﺎژل ﺑﻪ دﻟﯿﻞ ﺟﺬب ﮐﻨﻨﺪﮔﯽ ﺑﺎﻻی رﻃﻮﺑﺖ ﻣﯽ ﺗﻮاند راه ﺣﻞ ﻣﻨﺎﺳﺒﯽ ﺑﺮای اﯾﻦ ﻣﻌﻀﻞ ﺑﺎﺷد.  ﮐﺎفی است ﺑﺴﺘﻪ ﻫﺎی ﺳﯿﻠﯿﮑﺎژل (سیلیکاژل بسته ای 150 تا 200 گرمی) را داﺧﻞ ﮐﻤﺪ ﺑﯿﻦ ﺗﺨﺖ ﯾﺎ ﺑﯿﻦ رﺧﺖ ﺧﻮاب ﻗﺮار ﺑﺪهید ﺗﺎ دﯾﮕر ﻧﻪ ﮐﭙﮑﯽ ﺑﺰنند و  ﻧﻪ ﺑﻮی ﻧﻢ ﺑﮕﯿﺮند.  داﻧﻪ ﻫﺎی ﺳﯿﻠﯿﮑﺎژل رﻃﻮﺑﺖ را ﺟﺬب ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ و ﻣﺎﻧﻊ از آﺳﯿﺐ دﯾﺪن وﺳﺎﯾﻞ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ.

خرید سیلیکاژل بسته ای

سیلیکاژل و محافظت از طلا و نقره 

ﺑﺎ ﺑﺎﻻ رﻓﺘﻦ ﻗﯿﻤﺖ ﻃﻼ و ﻧﻘﺮه اﯾﻦ زﻧﮓ ﺧﻄﺮ ﺑﺮای ﻫﻤﻪ ﻣﺎ روﺷﻦ ﻣﯽ ﺷﻮد ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ راﻫﯽ ﺑﺮای ﻣﺤﺎﻓﻈﺖ از وﺳﺎﯾﻞ ﻧﻘﺮه ﺧﻮد ﭼﻪ زﯾﻮرآﻻت و ﭼﻪ ﻇﺮوف ﺑﮑﻨﯿﻢ.  وﺳﺎﯾﻞ ﻧﻘﺮه در اﺛﺮ رﻃﻮﺑﺖ زﻧﮓ می زنند و دﭼﺎر ﺧﻮردﮔﯽ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ و ارزش خود را از دست می دهند بنابراین باید دنبال راه حلی بود تا رﻃﻮﺑﺖ ﺑﺎﻋﺚ آﺳﯿﺐ وﺳﺎﯾﻞ ﻧﺸﻮد و آنها را تخریب نکند. ﺳﯿﻠﯿﮑﺎژل , بله سیلیکاژل می تواند در ﻣﺤﺎﻓﻈﺖ از وﺳﺎﯾﻞ ﻧﻘﺮه ای  نیز ﺑﻪ ﻣﺎ ﮐﻤﮏ می کند. ﭼﻨﺪ ﺑﺴﺘﻪ ﺳﯿﻠﯿﮑﺎژل را داﺧﻞ جعبه جواهرات یا محل نگهداری ظروف نقره قرار دهید تا داﻧﻪ ﻫﺎی ﺳﯿﻠﯿﮑﺎژل رﻃﻮﺑﺖ را ﺟﺬب ﮐﺮده و ﻣﺎﻧﻊ ﺧﻮردﮔﯽ و زﻧﮓ زدن وﺳﺎﯾﻞ ﻧﻘﺮه ای ﺷﻮﻧﺪ.

استفاده از ﺳﯿﻠﯿﮑﺎژل برای اﻓﺰاﯾﺶ ﻋﻤﺮ ﺗﯿﻎ ﻫﺎی اﺻﻼح

ﺣﺘﻤﺎ ﺑﺮای ﺷﻤﺎ ﻫﻢ ﭘﯿﺶ آمده ﮐﻪ ﺑﻌﺪ از ﻣﺪﺗﯽ ﺗﯿﻎ ﻫﺎی اﺻﻼحتان زﻧﮓ ﺑﺰند و ﮐﺎراﯾﯽ و ﻇﺎﻫﺮ خود را از دست بدهد .ﺗﯿﻎ ﻫﺎی اﺻﻼح ﺑﻪ دﻟﯿﻞ رﻃﻮﺑﺖ ﺑﻌﺪ از ﻣﺪﺗﯽ دﭼﺎر زﻧﮓ زدﮔﯽ و ﺧﻮردﮔﯽ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ و دﯾﮕﺮ ﻗﺎﺑﻞ اﺳﺘﻔﺎده ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ اﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮع ﻫﺰﯾﻨﻪ ای ﺑﺮای ﺗﻬﯿﻪ ﻣﺠﺪد آنها در ﭘﯽ ﺧﻮاﻫﺪ داﺷﺖ. برای حل این مشکل ﯾک ﻇﺮف را از ﺳﯿﻠﯿﮑﺎژل ﭘﺮ کنید و ﺗﯿﻎ را ﺑﻌﺪ از اﺻﻼح داﺧﻞ آن ﻗﺮار دهید. سیلیکاژل رطوبت موجود در تیغ را جذب و ﻣﺪت زﻣﺎن  استفاده از تیغ را طولانی تر می کند.

حفظ عکس ها و نوارهای ویدئویی قدیمی با سیلیکاژل

ﺣﺘﻤﺎ ﻫﻤﻪ ما ﻋﮑﺲ ﻫﺎﯾﯽ از ﮔﺬﺷﺘﻪ داﺧﻞ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎﯾﻤﺎن دارﯾﻢ ﮐﻪ ﺑﺮاﯾﻤﺎن ارزش ﻣﻌﻨﻮی زﯾﺎدی دارﻧﺪ و ﺧﺎﻃﺮات زﯾﺎدی را ﺑﺮای ﻣﺎ ﺗﺪاﻋﯽ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ. ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ ﻋﮑﺲ ها و نوارهای قدیمی ﺑا گذشت زمان در اﺛﺮ رﻃﻮﺑﺖ ﻫﻮا ﺧﺮاب ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ . برای از بین نرفتن نوستالژی و خاطرات عزیزمان باید محیط نگه داری عکس ها و نوارهای VHS را خشک نگه داریم که یکی از بهترین راه حل ها استفاده از سیلیکاژل است . کافی چند بسته سیلیکاژل را بین عکس ها و در محل نگهداری نوارها قرار دهیم تا رطوبت آنها را جذب کند و مانع آسیب دیدنشان شود.

کاربرد سیلیکازل بسته ای در نگهداری از عکس های قدیمی

کاربرد سیلیکاژل در لانه حیوانات

لانه حیوانات به دلیل فضولات و رطوبت ناشی از آن می توان بستر مناسبی برای رشد باکتری و قارچ باشد. برای کاهش بوی بد و افزایش سلامت سگ, گربه, پرندگان و هر حیوان خانگی دیگر علاوه بر نظافت روزانه می توان از سیلیکاژل برای کاهش رطوبت و همچنین بوی نامطبوع استفاده کرد. البته حتما باید محلی برای قرار دادن بسته ها تعبیه شود تا حیوان از روی کنجکاوی آن را نخورد و یا بسته ها را پاره نکند.

خشک کردن گل طبیعی با سیلیکاژل

اگر دوست دارید گل های طبیعی را بدون تغییر شکل و رنگ خشک کنید و نگه دارید بهترین راه حل برای این کار سیلیکاژل است. با استفاده از ژل سیلیکا می توانید گل هایی را که به مناسبت های مختلف دریافت کرده اید و دوستشان دارید را بدون پلاسیدن نگه دارید و دور نیندازید. برای این کار کافی است یک ظرف را از سیلیکاژل پودری پر کنید و گل ها را بدون خم شدن یا تغییر حالت با فاصله از یکدیگر در داخل ظرف قرار دهید و روی گل ها را سیلیکاژل بپوشانید طوری که گل ها در سیلیکاژل دفن شوند. دقت کنید که در ظرف به صورت کامل بسته شود و امکان ورود هوا به آن نباشد. بعد از گذشت چند روز می توانید گل ها را از ظرف خارج کنید و اگر گلها نرم نبوده اند به صورت کامل خشک شده اند.. مدت زمان باقی ماندن گل ها در سیلیکا ژل بستگی به میزان رطوبت آنها, اندازه گلها و جنسشان دارد. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد چگونگی استفاده از ژل سیلیکا برای خشک کردن گل به دست بیاورید پیشنهاد می کنیم مقاله "نحوه خشک کردن گل با سیلیکاژل" را از دست ندهید

استفاده از سیلیکاژل برای محافظت از لوازم برقی

امروزه به دلیل افزایش قیمت لوازم برقی , نگهداری از آنها اهمیت زیادی دارد.  يکی از معضلات و آسیب هایی که در این زمینه  وجود دار، خرابی لوازم برقی به دلیل رطوبت خانه است. برای جلوگیری از آسیبهای رطوبت به  لوازمی مانند یخچال و گاز و... می توانید از سیلیکاژل گرانول  در بسته بندی های نیم و یک کیلویی استفاده کنید .  کافی است ژل سیلیکا گرانول  را در اطراف لوازم خود قرار دهید تا مانع رسیدن رطوبت به لوازم و آسیب به آنها شود . برای تهیه بسته های نیم و یک کیلویی می توانید به صفحه سیلیکاژل بسته ای مراجعه کنید و از طریق فرم سفارش یا واتساپ سفارش خود را ثبت کنید.

استفاده از سیلیکاژل در جعبه ابزار

جعبه ابزار یکی از وسایلی است که تقریبا در هر خانه ای وجود دارد. یکی از مشکلاتی که ممکن جعبه ابزار شما به آن دچار شود زنگ زدگی ابزارهای داخل جعبه در اثر رطوبت محیط و رطوبت هواست. یکی از راههای مفید و کم هزینه برای محافظت از ابزارها و افزایش طول عمر آنها در مقابل زنگ زدگی, استفاده از سیلیکازل در جعبه ابزار به عنوان یک رطوبت گیر است. کافی است بر اساس ابعاد جعبه و تعداد ابزارهای داخل جعبه سیلیکاژل بسته ای تهیه نمایید و آنها را بین ابزارها و در گوشه جعبه قرار دهید.

رطوبت گیری از دیوار پشت شوفاژ با استفاده از سیلیکاژل 

امروزه بیشتر افراد برای گرم کردن خانه ها از شوفاژ استفاده می کنند. همانطور که استفاده از شوفاژ مزایایی دارد معایبی نیز دارد. یکی از آسیب های شوفاژ وجود رطوبت و از بین رفتن دیوار پشت آن است. این رطوبت می تواند باعث زرد شدن دیوار یا ریخته شدن رنگ دیوار و یا کنده شدن کاغذ دیواری وپوشش دیوارشود. برای محافظت از دیوار باید از یک رطوبت گیر قوی استفاده کنید و پیشنهاد ما به شما استفاده از سیلیکاژل است. سیلیکاژل با قدرت جذب بالا مانند یک عایق برای دیوار شما عمل می کند و از آن محافظت می کند.برای این کار کافیست تعدادی سیلیکاژل بسته بندی را تهیه کرده و سپس آن را پشت شوفاژ قرار دهید. حتما به این نکته توجه کنید هنگامی که سیلیکاژل تغییر رنگ داد ,رطوبت دیوار را جذب کرده و غیرفعال شده بنابراین نیاز است که آن را با سیلیکاژل فعال تعویض کنید.

کاربرد سیلیکاژل در جذب رطوبت کمد داخل حمام  و کابینت های سرویس بهداشتی

رطوبت داخل کمد حمام و کابینت های سرویس بهداشتی علاوه براینکه باعث آسیب دیدن کمد و کابینت ها می شود. چهره ظاهری و دکوراسیون منزل را نیزخراب می کند که طبعا تعویض آنها یک هزینه اضافی به صاحب ملک تحمیل می کند. یکی از بهترین راهکار ها برای جلوگیری از این آسیب ها و جذب رطوبت, استفاده از سیلیکاژل است. یک ماده با جذب رطوبت بالا که استفاده از آن هیچ خطری ندارد. تعدادی بسته سیلیکاژل که سایز آنها براساس ابعاد کمد مشخص می شود تهیه کرده و آن را پشت کمد ها و یا داخل آنها قرار دهید.سعی کنید محل قرارگیری بسته ها طوری باشد که اطفال به راحتی به آن دسترسی نداشته باشند. توجه کنید که کیسه های سیلیکاژل بعد از جذب رطوبت و تغییر رنگ  باید تعویض شوند. البته سیلیکاژل یک ماده قابل احیا و بازیابی است و با استفاده از حرارت می توانید رطوبت جذب شده توسط دانه های سیلیکاژل را گرفته و تقریبا تا دوبار مجدد از آن ها استفاده کنید.

کاربرد سیلیکاژل در نگهداری از آثار چوبی 

ابزار و وسایل چوبی مانند آثار نفیس چوبی و شلف ها و کتابخانه های چوبی یا گلدان چوبی شما نیاز به مراقبت و محافظت در مقابل رطوبت دارند. لوازم چوبی عمدتا قیمت های بسیار بالایی دارند که این موضوع اهمیت مراقبت از آنها را چند برابر می کند.وقتی چوب در برابر رطوبت قرار بگیرد ممکن است باد کند وشکل خود را از دست دهد یا ممکن است حیوانات ریز به داخل آن نفوذ کنند که باعث سستی چوب و در نتیجه شکستن آن شود. برای پیشگیری از این آسیب ها ومراقبت از لوازم چوبی خود در خانه, محل کار و ... می توانید از سیلیکاژل به عنوان یک رطوبت گیر قوی استفاده کنید. فقط کافی است تعدادی سیلیکاژل بسته بندی را براساس ابعاد وسیله چوبی  مد نظرتان تهیه کنید و آن را در اطراف و یا داخل وسایل قرار دهید تا از آنها محافظت کند. برای تهیه و مشاهده انواع بسته های سیلیکاژل با قیمت مقرون به صرفه می توانید به صفحه "سیلیکاژل بسته ای" مراجعه نموده و سفرش خود را ثبت کنید.

نمونه هایی دیگر از کاربردهای سیلیکاژل:

  • نگهداری چرم و فرآورده های پوستی
  •  نگهداری کتاب, کاغذ و نسخه های خطی 
  •  نگهداری استخوان, شاخ و عاج حیوانات
  •  نگهدار ی سازها و  آلات موسیقی 
  •  نگهداری از کیف و کفش 
  •  موزه ها 
  •  لوازم آرایشی و بهداشتی مانند خمیر دندان
  • صنایع گاز و پتروشیمی
  •  محصولات لاستیکی و رزین

همان طور که مشاهده کردید سیلیکاژل علاوه بر کاربرد در صنایع مختلف، در مصارف خانگی هم بسیار کاربرد دارد و آسان ترین راه حل برای برطرف کردن معضلات مربوط به رطوبت در منازل است. ﺳﯿﻠﯿﮑﺎژل ﻣﺎده ای ﺿﺮوری و ﺑﯽ ﺿﺮر ﺑﺮای ﻫﺮ ﺧﺎﻧﻪ ای اﺳﺖ. ﻫﺮ ﺟﺎ اﺳﻤﯽ از رﻃﻮﺑﺖ آﻣﺪ از ﺳﯿﻠﯿﮑﺎ ژل غافل نشوید.

سوالات و نظرات خودتان را از طریق فرم پایین صفحه با ما در میان بگذارید.

 

 

محصولات مرتبط

تگ ها

نظر دهید

Captcha