نحوه خشک کردن گل با سیلیکاژل


خشک کردن گل با سیلیکاژل

"خشک کردن گل با سیلیکاژل" یک روش آسان برای خشک کردن گل ها به صورت طبیعی و بدون تغییر شکل و رنگ گلها است. برای خشک کردن گل ها نیاز است که رطوبت موجود در آنها جذب شود. سیلیکاژل یک ماده رطوبت گیر قوی است و خشک کردن گل با استفاده از سیلیکاژل باعث می شود گل ها زیبایی و حالت و حجم اولیه خود را حفظ کنند.

روش های متداولی برای خشک کردن گل ها وجود دارد مانند:

  • خشک کردن گل با نمک
  • خشک کردن گل با تافت
  •  آویزان کردن گل ها به صورت برعکس
  • قراردادن گل ها داخل صفحات کتاب
  •  خشک کردن گل با سیلیکاژل

ما در این مقاله به تفاوت و مزایای خشک کردن گل با سیلیکاژل نسبت به سایر روش ها می پردازیم و همچنین مراحل خشک کردن گل با سیلیکاژل را به صورت کامل و مرحله به مرحله توضیح می دهیم.

راهنمای مطالعه این مقاله:

1. مزایای خشک کردن گل با سیلیکاژل 

2. وسایل مورد نیاز برای خشک کردن گل با سیلیکاژل

3. آموزش خشک کردن گل با سیلیکاژل به صورت مرحله به مرحله

4. مدت زمان خشک شدن گل با سیلیکاژل

5. نکات خشک کردن گل با سیلیکاژل

6. خشک کردن دسته گل با سیلیکاژل

خشک کردن گل با سیلیکاژل چه تفاوت و مزایایی نسبت به سایر روش ها دارد؟

حفظ طراوت و شادابی گل ها در زمان خشک کردن مهم است، خشک کردن گل ها با نمک ممکن است باعث پژمردگی گل ها شود. همچنین در برخی موارد دیده شده که نمک روی گلبرگ ها اثر گذاشته و رنگ آنها را تغییر داده است.در خشک کردن گل با صفحات کتاب هم این مشکل وجود دارد که گل های خیلی بزرگ را نمی توان بین صفحات قرار داد این کار ممکن است باعث له شدن گل ها شود و گلبرگ ها هم حالت اولیه خود را از دست می دهند و گل دیگر طراوت و شادابی اولیه را ندارد.

در خشک کردن گل با سیلیکاژل، گل ها نه تغییر رنگ می دهند و نه شکل آنها تغییر می کند. گل و گلبرک های آن له نمی شوند و نمی شکنند. سیلیکاژل ماده ای غیر سمی، بدون بو و غیر قابل اشتعال است که هنگام خشک شدن گلها هیچ آسیبی به آنها نمی زند. استفاده از سیلیکاژل باعث می شود که گل ها طراوت و زیبایی خود را بعد از خشک کردن حفظ کنند. بهترین سیلیکاژل برای خشک کردن گل چه نوع سیلیکاژلی است؟ برای خشک کردن گل ها بهتر است از سیلیکاژل پودری استفاده شود. سیلیکاژل پودری تمام منافذ گل را به خوبی می پوشاند و در زمان کمتری رطوبت گل را جذب می کند و آن را به خوبی خشک می کند بدون اینکه حالت اولیه گل تغییری کند. در ادامه به نحوه استفاده از سیلیکاژل برای خشک کردن گل ها می پردازیم.

وسایل مورد نیاز برای خشک کردن گل با سیلیکاژل

1. سیلیکاژل: برای خشک کردن گل ها بهتر است از سیلیکاژل پودری استفاده کنید که در دو رنگ آبی و سفید موجود است و شما می توانید به آسانی مقدار مورد نیاز خود را از آوین صنعت کیمیا تهیه کنید. پودر سیلیکاژل سفید و آبی هر دو از نظر کیفیت یکسان هستند و شما می توانید هر کدام از این پودرها را برای خشک کردن گل استفاده کنید. تنها  تفاوت آنها در این است که پودر آبی بعد از گرفتن رطوبت گل ها تغییر رنگ می دهد (تغییر رنگ به این دلیل اهمیت دارد که سیلیکاژل با جذب رطوبت غیرفعال می شود و هنگامی که ژل سیلیکا کاملا تغییر رنگ داد متوجه می شویم که باید سیلیکاژل را تعوض کنیم یا آن را احیا کنیم) اما پودر سیلیکاژل سفید به دلیل اینکه هیچ نشانگر رنگی ندارد بعد از جذب رطوبت تغییر رنگ ندارد و کمی تشخیص حالت غیرفعال آن سخت است. شما همچنین می توانید از ترکیب سیلیکاژل پودری سفید و آبی به صورت میکس استفاده کنید, سیلیکاژل پودری میکس هم با ترکیب مناسب پودر سفید و آبی و با کیفیت که  در شرایط مطمئن تولید می شود توسط آوین صنعت کیمیا تولید می شود و امکان خرید آن وجود دارد.

خرید سیلیکاژل برای گل
2. ظرف در بسته یا دردار برای خشک کردن گل: بهتر است از یک ظرف دارای درب استفاده شود تا سیلیکاژل به جای جذب رطوبت گلها, رطوبت هوا را جذب نکند. اندازه ظرف در پوشانده شدن تمام منافذ گل ها مهم و تاثیرگذار است. بنابراین ظرف را طوری انتخاب کنید که بتوان داخل آن آنقدری سیلیکاژل ریخت که کاملا گل های داخل ظرف پوشانده و به اصطلاح دفن شوند. 
3. گل هایی که قصد خشک کردن آنها را دارید: بهتر است قبل از قرار دادن گل ها در سیلیکاژل, شبنم های روی گل را خشک کنید تا باعث به وجود آمدن لک روی گل ها بعد از خشک شدنشان نشود.
4. استفاده از دستکش یا پیمانه: .اگر سیلیکاژل به پوست شما برخورد کند هیچ مشکلی ندارد زیرا سمی نبوده و آسیبی به پوست نمی رساند بنابراین نیاز ویژه ای به دستکش ندارید،البته در صورتی که پوست حساسی داید توصیه می کنیم که از دستکش استفاده کنید. همچنین می توانید برای نداشتن تماس مستقیم با سیلیکاژل از یک پیمانه استفاده کنید.

مراحل خشک کردن گل با سیلیکاژل

1. مرحله یک: ابتدا مقداری سیلیکاژل را با پیمانه کف ظظرف بریزید. بهتر است نصف ظرف را با پودر سیلیکاژل پر کنید.

2. مرحله دو: گل ها را به آرامی و با فاصله از هم درون سیلیکاژل قرار دهید طوری که گل ها تا نصفه داخل پودر سیلیکاژل قرار بگیرند. توجه کنید که گلبرگها ها حالت اصلی خود را داشته باشند، تا نشوند و  فشاری به گل ها وارد نشود و خم نشوند. چون گل ها در همان حالت اولیه که داخل ظرف قرار می گیرند، خشک می شوند.

3. مرحله سه: روی گل ها سیلیکاژل بریزید، تمام اطراف گل و روی آن را با سیلیکاژل بپوشانید طوری که گل ها کاملا در داخل سیلیکاژل دفن شوند..

اگر گل ها را در فضای مرکزی ظرف قرار داده اید می توانید از گوشه ها و فضای خالی برای قرار دادن سری دوم گل ها استفاده کنید. دقت کنید به گل های قبلی هیچ فشاری وارد نشود. دوباره روی گل هایی که در کناره های ظرف قرار داده اید را با سیلیکاژل به طور کامل بپوشانید.

4. مرحله چهار: در ظرف را گذاشته و به گل ها زمان بدهید تا خشک شوند. دقت کنید که هیچ هوایی وارد ظرف نشود

5. مرحله 5: بعد از چند روز در ظرف را باز کنید، گل ها را تست کنید که کاملا خشک و ترد شده باشند. در صورتی که احساس کردید گل ها هنوز هم نرم هستند نیاز است که مدت زمان بیشتری در سیلیکاژل بمانند.

6. مرحله 6: گل ها را با دقت و به آرامی از سیلیکاژل بیرون بیاورید. مواظب باشید که هنگام بیرون آوردن گل، گلبرگ ها خرد یا تا نشوند چون گلها کاملا شکننده و ترد شده است ممکن است شکسته شود بنابراین احتیاط کنید و گل ها را با حوصله از سیلیکاژل خارج کنید.

 نحوه قرار دادن گل ها در سیلیکاژل را به صورت گام به گام می توانید در ویدئو زیر مشاهده نمایید:

ویدئو خشک کردن گل با سیلیکاژل پودری

 

مدت زمان خشک شدن گل ها با سیلیکاژل 

مدت زمانی که نیاز است تا گل ها خشک می شوند برای تمام گل ها یکسان نیست و بستگی به اندازه گلی که خشک می کنید، جنس گل ها و میزان رطوبت گل های شما دارد و نمی توان زمان دقیقی گفت. باید گل ها آنقدر در پودر سیلیکاژل بمانند تا کاملا خشک و ترد شوند.
 

تجربیات مشتریان: با توجه به اندازه گل ها و میزان رطوبتی که دارند،  خشک شدن گل ها با سیلیکاژل بین یک تا دو هفته زمان می برد.

فیلم خشک کردن گل با سیلیکاژل ارسال شده توسط مشتری عزیز:

همان طور که گفتیم استفاده از سیلیکاژل پودری یکی از بهترین روش ها برای خشک کردن گل ها به صورت طبیعی است. در ادامه ویدئویی را مشاهده می کنید که یکی از مشتریان عزیز مجموعه آوین صنعت کیمیا از خشک کردن گل با استفاده از سیلیکاژل پودری سفید و آبی برای ما ارسال کرده اند. برای خرید سیلیکاژل برای گل و اطلاع از قیمت ها کافی است از طریق شماره 33878402 -021  با ما در ارتباط باشید.

 

 

نکات خشک کردن گل با سیلیکاژل

ظرفی که در آن گل ها و پودر سیلیکاژل را قرار داده اید نباید زیاد جابه جا شود. همچنین بعد از خشک شدن گل و خارج کردن آنها از پودر سیلیکا دیگر نباید داخل ظرف در بسته نگهداری شوند. گل ها را بعد از خشک شدن با سیلیکاژل, با خیال راحت در هوای آزاد قرار دهید و نگران پژمرده شدن آنها نباشید.

خشک کردن دسته گل با سیلیکاژل

گل ها و دسته گل هایی که هدیه گرفته ایم برای ما ارزشمند هستند وعلاقه داریم که آنها راعلاوه بر خاطرمان برای مدت زمان بیشتری نگه داریم. یکی از روش های موثر و آسان برای خشک کردن دسته گل ها در خانه استفاده از پودر سیلیکاژل است. همان طور که در بخش های قبلی توضیح دادیم پودر خشک کننده گل سیلیکاژل یک پودر جاذب قوی است که باعث می شود که شاخه های گل در حین خشک شدن، حالت خود را از دست ندهند و در حین طراوت و شادابی خشک شوند. در ادامه دو روش کاربردی برای خشک کردن دسته گل با سیلیکاژل را توضح می دهیم:

روش1.خشک کردن دسته گل به صورت شاخه به شاخه (برای دسته گل هایی با تعداد شاخه کم)

روش2.خشک کردن دسته گل بدون جداسازی شاخه ها (برای دسته گل هایی با تعداد شاخه زیاد)

 

روش اول: خشک کردن دسته گل با پودر سیلیکا به صورت شاخه به شاخه

برای انجام این کار می توانید از دو روش استفاده کنید:

1. استفاده از ظرف استوانه ای برای خشک کردن گل های دسته گل با ساقه: ابتدا گل های دسته گل را جدا کنید. برای خشک کردن هر گل با ساقه ابتدا یک ظرف استوانه ای (بهتر است که درب دار باشد) که ارتفاع آن از گل بیشتر است انتخاب کنید و ظرف را تا نصفه از پودر سیلیکاژل پر کنید. در قدم بعدی گل را بدون هیچ خمیدگی و به آرامی در داخل ظرف قرار دهید و بعد با استفاده از یک قیف فضای خالی اطراف گل و همچنین روی گلبرگ ها را با سیلیکاژل به صورت کامل بپوشانید به طوری که گل دیده نشود و حداقل تا 5 سانت روی گل از سیلیکاژل پوشیده شده باشد. بعد در ظرف را بگذارید. درصورتی که ظرف شما درب ندارد , سر ظرف را با استفاده از سلفون به صورت کامل بپوشانید طوری که هوا وارد ظرف نشود. بعد از 3 تا 5 روز گل ها را خارج کنید.برای خارج کردن گل ها بهتر است ظرف را به صورت افقی بگیرید. برای هر ساقه گل این روند را تکرار کنید.
در صورتی که تمایل دارید گل های یک دسته را همزمان خشک کنید و مشکل شما نداشتن ظرف به تعداد کافی است می توانید از دو لیوان یکبار مصرف استفاده کنید. دقت کنید که جمع ارتفاع دو لیوان باید از گل بیشتر باشد. ابتدا یک لیوان را از سیلیکاژل پودری پر کنید و بعد ساقه گل را بدون هیچ خمیدگی ای و فشاری داخل آن قرار دهید. در مرحله ابتدا ته لیوان دوم را به اندازه یک دایره ببرید و بعد به صورت بر عکس روی لیوان اول بچسبایند به طوری که کاملا به هم بچسبند و هیچ فاصله ای بین دو لیوان ایجاد نشود. در ادامه از بالای لیوان و با استفاده از یک قیف سیلیکاژل را روی گل و در فضای خالی بریزید  به طوری که کاملا گل در سیلیکاژل دفن شود و بعد سر لیوان دوم را با سلفون به صورت کاملا مسدود کنید تا هوا وارد لیوان ها نشود و این کار را به تعداد گل ها تکر ار کنید.
2. استفاده از ظرف مستطیل شکل برای خشک کردن دسته گل با پودر سیلیکاژل: در این روش باید طول ظرفی که برای خشک کردن گل ها استفاده می کنید از طول گل ها بیشتر باشد. ابتدا  ظرف را تا نصف از پودر سیلیکا پر کنید. قبل از قرار دادن گل روی پودر سیلیکا, گل را روی ظرف نگاه دارید و روی گلبرگ ها سیلیکاژل بریزید. بعد گل را به صورت افقی و بدون هیچ فشاری داخل ظرف قرار دهید و به آرامی فضای خالی و روی گل را به صورت کامل با سیلیکاژل بپوشانید و درب ظرف را بگذارید تا هوا وارد ظرف نشود. معمولا بعد از سه تا پنج روز می توانید گل ها را خارج کنید.
 

 

روش دوم:خشک کردن دسته گل با پودر سیلیکاژل بدون جداسازی شاخه ها

در بخش قبلی ما خشک کردن دسته گل با سیلیکاژل پودری را به صورت شاخه به شاخه توضیح دادیم . به دلیل اینکه جداسازی شاخه ها و دوباره چیدن گل ها در کنار هم برای دسته گل هایی با تعداد شاخه زیاد و یا دسته گل هایی شامل گل های گران قیمت کار سختی است و نیاز به مهارت بالایی دارد تا گل ها شکسته و خورد نشوند. بنابراین در این قسمت روش و مراحل خشک کردن دسته گل بدون جدا کردن شاخه ها را توضیح می دهیم:

1. ابتدا باید مقدار سیلیکاژل مورد نیاز را تایین کنید. مقدار پودر سیلیکاژل باید به اندازه ای باشد که دسته گل به صورت عمودی داخل آن کاملا دفن شود. برای تایین میزان دقیق پودر خشک کننده سیلیکاژل با توجه به اندازه گل، می توانید از مشاوره هنگام خرید سیلیکاژل پودری آوین صنعت کیمیا استفاده کنید.

2. بعد از تهیه پودر سیلیکاژل نیاز به یک ظرف درب دار دارید. ارتفاع ظرف باید به گونه ای باشد که حداقل 30 سانت از سطح دسته گل که به صورت عمودی قرار است داخل آن قرار بگیرد بلندتر باشد همچنین باعث فشرده شدن گل ها و از دست رفتن حالت طبیعی آنها نشود. پیشنهاد ما استفاده از یک بشکه درب دار است.

3. یونلیت یا اسفنج سفت: اندازه یونلیت بهتر است مطابق با کف درب ظرف دار و همچنین تعداد شاخه های گل باشد تا بتوانید تمام شاخه ها را داخل آن به صورت ایستاده و ثابت قرار دهید.

4. در صورتی که به پودر جاذب سیلیکاژل حساسیت دارید حتما از دستکش یکبار مصرف استفاده کنید.

مراحل خشک کردن دسته گل:

ابتدا یونولیت را  داخل بشکه قرار می دهیم به گونه ای که کاملا کف آن را بپوشاند و داخل بشکه جا به جا نشود.

نکته: دسته گلها را قبل از قرار دادن داخل بشکه از آب گلدان خارج کنید که رطوبت آن بیش از حد نباشد تا سیلیکاژل برای دفعات بعدی نیز مورد مصرف قرار بگیرد.

سپس دسته گل را به صورت عمودی داخل بشکه قرار می دهیم و بسیار آهسته ساقه های گل را فشار می هیم تا هر کدام از شاخه ها درون یونولیت فرو برود. نقش اصلی یونلیت این است که مانع تکان خوردن دسته گل داخل بشکه شود بنابراین توجه داشته باشید که حتما شاخه ها محکم داخل یونولیت قرار بگیرند.

پودر سیلیکاژل را داخل بشکه به گونه ای بریزید که دسته گل کاملا در پودر دفن شود. نحوه ریختن پودر در نتیجه ای که به دست می آورید بسیار اهمیت دارید بنابراین دقت کنید که  پودر را به گونه ای بریزید که گلبرگ ها خم، مچاله و له نشوند. سپس درب بشکه را کاملا محکم می بندیم به صورتی که هیچگونه هوایی داخل بشکه نشود. 

طریقه بیرون آوردن دسته گل از پودر سیلیکا بعد از خشک شدن

مدت زمان خشک کردن گلها معمولا به تعداد شاخه ها و رطوبت گل ها بستگی دارد. هر چقدر دسته گل بزرگتر باشد خشک شدن گل ها زمان بیشتری می برد. بنابراین برای خارج کردن گل هااز پودر عجله نکنید و اجازه دهید که گلها به صورت کامل خشک شوند و بعد از خشک شدن کامل تمامی گلها اقدام به بیرون آوردن آن کنید. ابتدا درب بشکه را باز کنید و سپس با کج کردن آن مقداری از سیلیکاژل را بیرون بیاورید و این کاررا به آرامی ادامه دهید تا به ساقه گل ها برسید. دقت کنید که آسیبی به گلبرگ ها که حالا به دلیل خشک شدن شکننده هستند نرسانید.سپس با استفاده از دستکش ساقه ها را از یونولیت جدا کرده و دسته گل را بیرون بیاورید. با استفاده از یک قلمواقدام به تمیز کردن پودر هایی که روی گلبرگ باقی مانده است کنید. در پایان شما یک دسته گل خشک شده با همان شمایل روز اول را دارید.

خرید سیلیکاژل پودری برای خشک کردن گل

موارد استفاده از سیلیکاژل پودری

ساخت رز جاودان با سیلیکاژل 
یکی از سوالات پر تکرار مشتریان, استفاده از سیلیکاژل برای تهیه رز جاودان است, که آیا با استفاده از سیلیکاژل پودری هم می توان رز جاودان ساخت یا خیر؟ برای تهیه رز جاودان شما نیاز به گلهای طبیعی رز دارید که در رنگ های مختلف در بازار موجود هستند. برای ساخت رز جاودان شما باید گل را مومیایی یا دهیدراته کنید. برای دهیدراته کردن هر نوع گلی (جذب رطوبت آنها بدون از بین رفتن حالت طبیعی و زیبایی گلها) از جمله انواع گل رز شما می توانید از سیلیکاژل پودری استفاده کنید, کافی است مراحلی را که در بخش خشک کردن گل با ساقه با استفاده از سیلیکاژل را گفته ایم دنبال کنید تا یک گل رز خشک شده طبیعی با ساقه داشته باشید. شما می توانید بعد از خشک شدن گل رز, آن را در باکس شیشه ای دلخواهتان قرار دهید. البته گل های رز جاودانی که به صورت خانگی تهیه می شوند در مقابل مدلهای صنعتی آن طول عمر کمتری ارند.
 

ساخت گل خشک برای رزین / ساخت گل خشک برای شمع 
یکی دیگر از متداولترین سوال ها در مورد سیلیکاژل پودری این هست که آیا امکان استفاده از گل هایی که با پودر سیلیکا خشک می شوند در رزین و شمع وجود دارد؟ در پاسخ باید بگوییم بله بیشترین کاربرد سیلیکاژل پودری برای مشتریانی که این محصول را از ما تهیه می کنند، استفاده از آن برای خشک کردن انواع گل و استفاده از آنها در ساخت رزین و شمع می باشد.
 
سوالات و نظرات  خود را درباره خشک کردن گل با سیلیکاژل از بخش نظرات در انتهای همین صفحه با ما در میان بگذارید.

نظر دهید

Captcha
سارا اسماعیلی

از توضیحات خوبتون در مورد خشک کردن دسته گل ممنونم با این روش می تونم یکی از ارزشمندترین هدیه هامو خشک کنم

مدیر سایت

خانم اسماعیلی عزیز از همراهی شما سپاسگزاریم و خوشحالیم که این مطلب براتون مفید بوده و در نگهداری هدایای ارزشمندتون موثر و کمک کننده است.

نیلوفر حاتمی

سلام از توضیحات مرحله به مرحله ای که برای خشک کردن گل دادین ممنون فقط یه سوالی داشتم، قیمت سیلیکاژل برای گل تو سایت دیجی کالا 26000 نوشته شده، اون سیلیکاژل ها هم پودری هستن چون شکلشون با محصولات شما متفاوت بود؟

مدیر سایت

سلام خانم حاتمی عزیز خوشحالیم که توضیحات ما برای خشک کردن گل کمک کننده بوده، محصولاتی که در دیجی کالا وجود داره، سیلیکاژل های بسته ای هستند که این محصول توسط ما در بسته بندی و سایزهای مختلف تولید و به فروش می رسد، برای خشک کردن گل نیاز هست که تعداد زیادی از این بسته ها رو خریداری و استفاده کنید که به صرفه نیست به همین خاطر ما پیشنهاد می کنیم که برای خشک کردن گل از سیلیکاژل پودری استفاده کنید که می توانید سایزها و رنگ های پودر سیلیکاژل رو در بخش تصاویر سیلیکاژل پودری ببینید، قبل از خرید هم می توانیدبرای دریافت مشاوره با شماره های ذکر شده تماس بگیرید تا بهترین خرید رو داشته باشید از همراهی شما سپاسگزاریم